Thursday, January 26, 2012

Diari Walid



Ada satu ketika seorang lelaki datang untuk meminang anak gadisnya,Sebelum memberi keputusan ayahnya bertanyakan beberapa soalan;

1. Aku telah menjaga anakku dari kecil.aku sayang dia,aku tatang dia umpama minyak yang penuh.mahukah kamu menyayangi dia bukan sekadar seorang kekasih tapi kasihilah dia untuk mendidiknya?

2. Berjanjikah kamu untuk sentiasa berada disisi dia ketika dia dalam kesusahan atau senang.kerana bila dia menangis,aku akan memberikan bahu dan dakapan padanya tiap kali dia mengecapi kejayaan mahupun kesusahan?

3. Ketika kecil,aku xpernah bagi anakku ini makan ikan bersama tulang,dan akulah yang mengasingkan isi dan tulang itu.aku xmahu anak aku sakit.boleh kah kamu berjanji jika kamu menikahinya kelak kamu takkan menyakitinya,memukulnya malah melemparkan kata2 kesat padanya..kerana aku tak pernah melakukan itu semua padanya?Tapi jika dia menderhaka kepada perintah ALLAH hukumlah dia sewajarnya.

4. Demi menyediakan keperluannya,aku rela xmengantikan baju mahupun bermewah bersama teman diluar,asalkan untuk anakku dapat ku bekalkan keperluan rohani dan akalnya.mahukah kamu juga memberikan komitmen pada keperluannya itu?

5. Setiap hari aku sentiasa mendoakan kesejahteraannya,mahukah kamu juga mendoakan dia kelak?
Hanya itu sahaja yang aku mahu darimu,wahai bakal suami anakku…jagalah dia kerana CINTAmu pada ALLAH dan Rasul…

P/s:I Love u Walid(…crying..)

No comments:

Post a Comment